Ceramega 2020

Ceramega 2020 esittelee monipuolisesti keramiikkataidetta unohtamatta käyttöesineitä. Mukana on 96 taiteilijaa; vanhoja mestareita sekä uusia kykyjä.

Kesänäyttely 13.6. — 30.8.2020 avoinna ti-su klo 11-18 (sulj. juhannuksena 19.-21.6).

Ceramega logo

Ceramega on valtakunnallinen keramiikan katselmus, jota on järjestetty vuodesta 1996 lähtien joka kahdeksas vuosi Voipaalan taidekeskuksessa. Tällä kertaa valtakunnallinen näyttely kuitenkin laajenee rajojensa ulkopuolelle, kun mukaan on kutsuttu myös virolaisia keraamikkoja. Vuonna 2020 Ceramega järjestetään nyt neljättä kertaa ja tapahtumalla on uusi kuraattori.

Kuraattorina Piela Auvinen

Kuraattoriksi on kutsuttu hattulalainen Piela Auvinen. Hän on vuonna 1981 syntynyt kuvanveistäjä/kuvataiteilija (ylempi AMK), keraamikko (AMK) ja kulttuurialan opettaja (AmO). Auvisen ominta keramiikan alaa ovat niin arkeologiset mallinnukset kuin myös ihmistä tutkiva keraaminen kuvanveisto. Viime vuonna Hattulan kunta palkitsi hänet tunnustuksella ja Firenzen Biennaali 2. sijalla ”Lorenzo il Magnifico” -taidekeramiikan sarjassa.

Keramiikkataide korostetusti esillä

Kuraattori Piela Auvinen on valinnut mukaan sekä vanhoja mestareita että uusia kykyjä. Mielenkiintoisena lisänä muutoin kansalliseen näyttelyyn osallistuu keramiikkataiteilijaryhmä Virosta. Auvinen on myös pyytänyt Radoslaw Grytan ja Jenni Sokuran valitsemaan ryhmät suomalaisia korkeakouluopiskelijoita kuvanveiston sekä korutaiteen alalta esittäytymään Voipaalassa. Perinteisesti Ceramegassa on olllut myös kuraattorin omia teoksia. Ceramegan vuonna 1996 aloittanut Pirkko Pajunen toteutti näyttelyä kolme edellistä kertaan: tänä kesänä hän on kutsunut Valkeakosken kuvataiteilijat ry:n jäseniä, joiden keramiikka on esillä Ilkka-ateljeessa. Ilkka-ateljeen näyttely vaihtuu kerran kesän aikana.

Ceramega 2020 esittelee monipuolisesti keramiikkaa unohtamatta perinteisiä käyttöesineitä, mutta pääpaino teosvalinnoissa on ollut keramiikkataiteen monissa muodoissa.

Mukana 96 särmää keraamikkoa

Kaikki mukana olevat keramiikkataitelijat aakkosjärjestyksessä ovat:

Antila, Merja

Arnkil, Aapo

Duncikaite, Migle

Falaileh, Mariam

Frondelius, Henrik

Gryta, Radoslaw

Hamm, Kalle

Harju, Ulla

Heimala, Ville

Hektor, Kadi

Helasvuo, Maija

Horila, Kerttu

Häkkinen, Päivi

Jokinen, Eeva

Juvonen, Leena

Järveläinen, Mette

Järvinen, Anna Emilia

Kajander, Catharina

Kallas, Kauri

Kallio, Miia

Kalman, Karin

Kamanger, Dzamil

Kannosto, Sakari

Kari, Katri

Kari, Teresa

Kettunen, Hanna

Kilusk, Lauri

Kiviaho, Kirsi

Kivipelto, Leena

Klemola, Marketta

Koçak, Nadiye

Korhonen, Siiri

Kotikoski, Katja

Kulju, Veera

Kurenniemi, Taru

Lahti, Jaakko

Laisi, Julius

Laitinen, Maritta

Lampinen, Alina

Larjo, Olli

Lavi, Jatta

Lehtinen, Tuula

Leivo, Juha-Matti

Lieste, Piia

Liimatainen, Matias

Lilja, Markus

Lipponen, Reetta

Lius, Kirsti

Lukić, Srba

Lundberg, Felix

Majakka, Maisa

Malin, Sampo

Manninen, Laura

Matikainen, Tiia

Mattila, Lotta

Murtti, Saana

Mäkelä, Maarit

Mäkiranta, Karin

Nieminen, Risto

Paikkari, Mari

Paikkari, Pekka

Pajunen, Timo

Pajunen, Pirkko

Parviainen, Kristiina

Paunila, Anni

Pentik, Anu

Puhkan, Urmas

Pulkkinen, Rita

Puumalainen, Heidi

Rahikainen, Vesa

Rahnasto, Tiina

Rantala, Arja

Rantala, Kaarna

Raudsepp, Sandrer

Rintaniemi, Päivi

Riska, Kristina

Salonen, Milja

Salonen, Teemu

Saviniemi, Satu

Seppänen, Tytti

Siltanen, Erja

Sipponen, Saara

Sokura, Jenni

Tervonen, Hanna

Toivonen, Taru

Tsykarev, Anna

Tyrväinen, Susanna

Valaja, Heli

Wallenius, Lasse

Vartiainen, Simo

Vasko, Jaakko

Vekkeli, Enni

Widnäs, Karin

Voutilainen, Svetlana

Xu, Jingke

Åberg, Tomi

Teemana on Särmä

Kuraatorin valitsemaa teemaa Särmä – Äär – Edge voi tarkastella hyvin konkreettisesta, esteettisestä näkökulmasta tai toisaalta lähtökohta voi olla myös mielen sisäinen uudenlainen aihe.

“Geometrinen särmä saattaa olla hyvinkin terävä reunamuoto ja siinä tasapainottelu vaatii taituruutta sekä todellista äärirajojen koettelua. Näen näyttelyssä teeman vievän materiaalin eli saven suuntaan, joka ei ole sille stereotyyppisesti tuttu. Koen, että särmä tuo esiin mestarillista ja uutta saven käsittelyä materiaalina tai luo uusia ennennäkemättömiä ja rohkeita kannanottoja tai dialogeja tekijän ja katsojan välille teoksen kautta. Tämän saavuttaakseen suhde saveen pitää olla napakka, pitkälle viety ja periksiantamaton, särmä.

Särmä-sanaa on alun perin käytetty substantiivina. Geometrian näkökulmasta kolmiulotteisessa kappaleessa särmät ovat janoja kärkien välissä, jotka näkyvät ulospäin kappaleen pinnalla. Ne yhdistävät suorina viivoina pisteitä luoden kappaleen ulkoisen olemuksen. Sanaa käytetään nykyään myös monipuolisesti adjektiivina. Adjektiivina sen alkuperä löytyy armeijamaailmasta: särmä sotilas on täsmällinen, napakka ja tunnollinen, joka ulospäin näyttää asialliselta ja ehkä jopa viileältä. Myös ihminen voi olla särmikäs, jolloin tarkoitetaan luonnetta ja persoonallisuutta. Monesti kuulee, että esim. ”yhteiselo on hionut heiltä särmät pois” eli ehkä särmikäs voisi olla myös tietyllä tavalla taipumaton kompromisseihin.

Särmä muodostuu yhteenliitetyistä pisteistä luoden kokonaisuuden. Särmä samalla saa taiteilijan koettelemaan itseään ja materiaaliaan, mutta yhdistää myös parhaimmillaan monia ”pisteitä” muodostaen suuren mielenkiintoisen, uudenlaisen ”kappaleen”, Ceramega 2020.” – Piela Auvinen.

näyttelyjuliste, tekstissä taiteilijat ja yhteystiedot